
Van, hogy az ember csak úgy venne valamit. Mint ahogy a nők ruhákat vásárolgatnak, néha szerintem minden normális férfira rátör a vágy, hogy most nagyon kell venni valamit. Persze nem ruhát. Mondjuk trial-motort. És mit tehet az ember, ha igénye van, de pénze nem sok? Irány a retro!




Persze a nagy klasszikusokról álmodik mindenki: BSA, AJS, Triumph, és a többiek, viszont ezeknek az ára új motorokéval vetekszik. Amivel már érdemes kísérletezni, azok a 70-es és 80-as évekelején gyártott motorok, a "nagy" és még teljesen spanyol Montesa-k, vagy a Bultaco, Ossa, esetleg a 75 körüli Yamahák.
Egyetlen nagy "probléma" ezekkel, hogy szinte kivétel nélkül két üteműek. Ez egyáltalán nem baj, sőt, rengeteg előnye is van a trial sportban, viszont nekem -szubjektív vélemény - a retro fílinghez a négyüteműek nyugodt halk ütemes pöförészése dukál.

Lényeg, hogy én is így jártam, szerettem volna valami egyedi motort beszerezni "öreg koromra". Nagyon nem folytam bele a veteránoskodásba, de a fertőzést megkaptam már egy 1984-es BMW R 80-assal, amivel az utcákat járom ha épp olyanom támad. Vagy az erdőket. Igazából nem is nagyon kutattam még semmi ilyen után -hiszen nagyon fiatal vagyok még, előttem az élet-, a lehetőség egy szerencsétlen eset után adódott: a motor volt tulajdonosa autóbalesetben elhunyt, és az özvegye felkínálta nekem a motort eladásra. Tudta, hogy nálam jó kezekben lesz, én pedig megígértem, hogy felújítom szépen.
A felújítás kicsit elhúzódott, de nagyon aprólékos lett. Alaposan körbefotóztam szétszedéskor, majd dirib-darabokra bontottam, szépen dobozolva, felcimkézve, hogy mi micsoda, mert két év alatt elfelejti az ember az ilyesmiket. Sok dolgot javítani, pótolni, újragyártani kellett, ezért eltartott egy darabig. A tényleges összeszerelés idén kezdődött valamikor márciusban, most tart ott, hogy már áll össze az egész, és a héten indítható állapotban lesz. Kész még nem lesz, hátra van a gyári csíkozás és logo újrafestése, kell szereznem hozzá eredeti sárvédőket és oldaldekniket a légszűrőházra. Akkor aztán feszíthetek, hogy íme, itt áll az első magyar trialmotor épen, restaurálva, és az enyém!

Ez az egyetlen túlélő példánya annak a két Honda TLR 200 trialmotornak, amit anno, a 80-as évek közepén még Moldvai Tibi - akkori trial szakágvezető - kapott, hogy felélessze velük hazánkban ezt a nagyon elhanyagolt motorsportot. Akkor ez nem sikerült neki, de erről a Honda mit sem tehetett. Később eladták, és viszonylag kevés kézen futott át az elmúlt 20 év alatt, mire hozzám került. Az idő vasfoga nem szállt el felette nyomtalanul, volt repedt váz, halott rugóstagok, kihalt vezérműlánc és vezetői, kalipmáló szelepek, hiányos légszűrő, hiányzó levegő állító csavar a Keihin karburátorban... volt itt minden.

Ha lesz majd lendületem, megírom a fontosabb lépéseket a felújításban, most ennyi futotta. Ha összeállt, teszek fel képeket még, ahogy robogok vele a sziklákon. Az utolsó képen látszik, hogy milyennek kell majd lennie, remélem sikerül teljesen összehozni.

1 megjegyzés:
veszek én is, jó bulinak tűnik
Megjegyzés küldése