2010. január 1., péntek

2010 sokkoló újdonságok, Sherco

Bemelegítésként tekintsük meg a hivatalos honlapot.




Miután elcsodálkoztunk, nézzük meg ezt a kis videót, angol tudás előny!




Sherco a trialsport legifjabb márkája, eddig általában arról voltak híresek hogy a jól bevált recepteket ügyesítgették, finomították és nagyon jó motorokat hoztak ki borzasztóan iszonyú dizájnnal és műanyag elemekkel. A részletkidolgozásaik pedig egyenesen csapnivalóak voltak, ehhez képest akár egy Gas-Gas vagy egy Beta iparművészeti remeknek számított. Persze ez semmit nem vont le kiváló teljesítményükből. Arról nem is beszélve, hogy termékpalettája a második legszélesebb a trial motorok piacán.
Na, de most valamit nagyon máshogy csináltak a tervezőmérnökök.



Nekem elsőre az jön le, hogy gazdasági válság van, csináljunk egy szemfényvesztést, azzal kibekkelünk pár évet, aztán lesz valami. Erre utal az, hogy feltették szépen az ezüstszín telószárat – már készülnek arra, hogy a 2011-12-esnél fekete lesz, és ez mint újítás szerepel majd – de meghagyták a fekete kifliket amik tartják. Mi más magyarázat lenne erre, mikor a  teljes dizájn nagyon szépen egyben van, csak az az első csillogás lóg ki belőle, de az nagyon. A motorblokkot lemázolták feketére, ami szerintem szintén egy kis trükk, hogy eltakarják, ezen a részen nem fejlesztettek sokat, sőt, néhány kidolgozás még talán igénytelenebb lett mint volt. De matt feketén ez is jól mutat.
Fékek, hátsó rugózás, felfüggesztés minden változatlan, akárcsak a lengővilla, amit az idős bácsi a youtube videón szépen el is magyaráz. Kap szuper üzemanyagpumpa rendszert a régi (10+ éves) Dellortho harcos, így minden helyzetben kapja majd a sok finom benzint, nyelhesse kedvére a jól bevált motor. Eddig tartott ami változatlan, jól bevált, erős, tartós még ha helyenként ronda, igénytelen kidolgozású is.
Az új és igazán új, a légszűrődoboz, a váz, a tank (üzemanyagtartály, csak lusta vagyok kiírni) és kipufogó. Hogy milyenek? Lehet, hogy jók, de én pénzt egyikért sem adnék. Inkább vennék 2009-est, alig használtat.




A légszűrő nagyon nagy, kapja ám a levegőt a motor mint a huzat. Kicserélni két óvatlan mozdulat, felhőtlen lehetne az örömünk, ha mondjuk egy gyorsasági motor lenne. De ez trial motor, amivel sárban, iszapban megyünk, szálló agyagporban ugrándozunk. És vízsugárral mossuk, ha csucsog a sártól. Ebből mi következik? Igen, igen, hogy a nagyrészt felfelé néző sima lapos kétcentis szivacs valószínűleg lazán beleengedi a mocskot amit a víz majd belemos, illetve a szélein beleszipókázza a homokot. Ide persze nem tettek sem erős leszorítót mint a régieknél volt, sem gumiperemet, ami szigetelne, mindezt még pár keresetlen irányú légbeömlő nyílással meg is tűzdelték, ahol esős időben a menetszél is behordja a vizet. Azt a hatalmas felületet az az alsó és felső kallantyú tartja a helyében. Reméljük sokáig, mert ha még az is kiesik, biztos a siker egy motorgenerálra.



Van ilyen izé váz, csőből van tekergetve, össze-vissza deltabox elrendezésbe. Elsőre arra gondolhatnának a rosszmájú nézelődők, hogy a Sherconál kifogytak a háromszög profil vázanyagból és most a helyi tüzépről próbálják megoldani a problémát. Érdekesnek érdekes, keskenynek keskeny, több helyet is ad, szellősebben lehet elrendezni a dolgokat, reméljük nem csak jó, de tartós is lesz.
A nyakat mindenesetre jó keskenyre gyártották, a hűtő még jobban kivállasodik belőle mint a Evo Betából, nem ott kell a sziklához csapkodni, az már biztos. Pozitív, hogy a hűtőfolyadék utántöltéséhez már nincs szükség nőgyógyász ujjakra, sem egyéb perverz gumicső beöntés szeánszokra, az oldalra helyezett beöntőnyíláson egyből a hűtőbe töltjük az anyagot egy tölcsérke segítségével.




Kerülgettem, de el nem kerülhetem ezt a frenetikus újítást, ami a motor hátulját érte. Jajj, van jó is, a kipufogó. Legalábbis úgy gondolom az jól sikerült, és ha sikerült nekik jobb teljesítménygörbét és halkabb hangot összehozni vele, akkor csak gratulálok, ez igazán szép munka. Ellenben ami a másik oldalon van. Ájájájj...
Azt miért kellett? És miért oda? Nekem azonnal Töttő Balázs kétütemű Shercojának a kipufogója jutott eszembe, amilyen amorf az volt, ha azt kapja ez az oldal is, akkor jujj. És ebben benzin lesz.
Mondjuk, hogy nem törik majd le, és nem nyílik szét, és loccsan ki az egész akárhova a törésnél a repedésen egy kellemes hanyattszaltó után sziklás terepen. Csak a betöltőnyílás koccan és kenődik el kicsit. Csak annyira, hogy nem tudjuk kitekerni. Egy versenyen, élesben. Jó buli lesz.



Vagy kitekerjük, és vissza, de szivárog a torzulás miatt, szépen rá a kerékre, mindenfélékre. Láncra, nadrágunkra, csizmánkba. Megyünk tovább, jön a patakos szekció – nem vicc, külföldön van ilyen, még az osztrákoknál is, akik ugye jobban védik a természetet – bele az iszaposba, sárt feldobál, ha még esik is kicsit, sárgömölyegek tornyosulnak majd ott, ahova a kerék feldobálja szorgosan. A csizma meg jól belepasszírozza a betöltőnyíláshoz. Megyünk tankolni, és sietni kell az idő miatt, mert a légszűrődobozból kellett kitörölgetni a sarat az előbb. Csavarhúzó elő, kikaparni a nyitótekerőt, letörölgetni, nehogy a tankba toljuk a sarat, óvatosan kitekerni, és tölteni. Tölteni valameddig, mert azt nem látjuk meddig van, csak rutinból halljuk majd a kluttyogásból. Vagy folyamatosan ki-be dugogatjuk és lessük a likon meddig áll a szint. Jó játék lesz idegesen, neaggyisten mostoha időjárásban. Majd akkor kell megköszönni a Sherco innovációs team-nak a nagyszerű megoldást. Amúgy jó ötlet tényleg, stabil hogy lent a súly, bár, ha a három liter előre-hátra lötyög majd, ahogy hintáztatjuk a motort, az jót tesz a stabilitásnak?

Amúgy nekem így egyben valamiért egy púpos tevére emlékeztet, amit a blue-night designer iroda tuningolt optikailag.

Nincsenek megjegyzések: